Gå til hovedindhold

BorgerDialog

Skab rammerne til borgerdrevne forslag for fremtidens kommune med BorgerDialog - et modul, hvor borgere kan se, oprette og stemme på forslag.

24. okt. 2024

Indhold

    Hvad er BorgerDialog?

    Du kender måske konceptet fra Borgerforslag på Folketingets hjemmeside. Du opretter, ser og støtter borgerforslag til noget, du mener, bør ændres i lovgivningen eller i samfundet. Vores BorgerDialog fungerer på samme måde - men på kommunalt niveau.

    Med BorgerDialog kan borgere både indsende deres egne forslag til Kommunalbestyrelsen eller Byrådet og stemme på eksisterende forslag for at påvirke lokale beslutninger.

    BorgerDialog sælges som tillægsmodul til Kommuneplatformen, eller som selvstændigt modul i et Kommuneplatformen-miljø.

    Borgernes (verificerede) forslag

    Platformen sikrer, at kun relevante forslag bliver behandlet, ved at brugerne logger ind med MitID for at bekræfte, at de bor i kommunen og opfylder alderskravet.

    Herefter kommer forslaget vej af administrationen, der skal godkende forslaget, inden det bliver synligt på BorgerDialog og afstemningen kan begynde.

    Når et forslag opnår det nødvendige antal stemmer fra andre borgere, kan det sendes videre til de politiske udvalg for behandling.

    To flows: Opret og stem

    Denne proces kan kortes ned til to overordnede handlingsflows med dertilhørende handlinger ud fra hvert skridt:

    1. Oprettelse af forslag
    2. Afstemning på forslag

    1. Oprettelse af forslag

    Borgere i kommunen kan oprette forslag ved først at logge ind med MitID for at bekræfte bopæl og alder. Når login er bekræftet, kan borgeren skrive sit forslag i et tekstfelt og tilføje medstillere. Inden forslaget sendes til administrationen, får borgeren mulighed for at se en kladde for at sikre, at alt ser rigtigt ud. Herefter sættes en række handlinger i gang.

    Når forslaget er sendt ind, modtager forslagsstilleren en automatisk bekræftelse via e-mail. Samtidig modtager en kommunal sekretær en e-mail, hvor forslaget kan godkendes direkte fra.

    Forslagene skal godkendes af administrationen for at sikre, at der ikke sendes volapyk-forslag ind, som forstyrre seriøsiteten af det politiske værktøj. Det er vigtigt at bevare det demokratiske rum, hvor alles stemme bliver hørt, men samtidig sikre, at forslagene er seriøse og relevante.

    Når et forslag er blevet godkendt, bliver det synligt på BorgerDialogs forside, hvor andre borgere kan læse, stemme og følge det via e-mail-notifikationer.

    2. Afstemning på forsalg

    Når borgere finder et interessant forslag på BorgerDialogs forside, kan de klikke ind for at læse mere. Herfra kan de vælge enten at stemme på forslaget eller blot følge dets udvikling.

    Hvis man vælger at følge et forslag, kræves der ikke MitID-login. Man indtaster blot sin e-mail for at modtage notifikationer om forslagets status. Dette giver mulighed for, at også personer uden for kommunen – såsom potentielle tilflyttere, tidligere borgere eller journalister – kan følge kommunens politiske udvikling.

    Hvis man derimod ønsker at stemme på et forslag, skal man logge ind med MitID for at bekræfte bopæl og alder. Når en stemme er afgivet, kan borgeren også tilmelde sig notifikationer, der giver besked, hvis forslaget opnår nok stemmer til at blive sendt videre til Kommunalbestyrelsen eller Byrådet, eller hvis forslaget udløber.

    Stemmen bliver registreret både på forslaget og i oversigten på BorgerDialogs forside, hvor man kan følge alle aktive forslag.

    Administration af forslag og stemmer

    Direkte godkendelse fra email

    BorgerDialog gør det nemt at administrere forslag for borgerne via en række automatiserede handlinger. Vi har indtænkt, at sekretærerne ikke behøver oplæring i backoffice, men blot kan godkende forslag direkte fra den automatiske mail, de modtager, når en borger indsender et forslag.

    Fleksible alders- og stemmekrav

    Som webansvarlig kan du indstille politiske krav til borgerinddragelsen i modulet, herunder aldersgrænser for at oprette og stemme på forslag. Hvis kommunen eksempelvis ønsker at fremme ungdomspolitik, kan aldersgrænsen sættes ned til 13 år, som man skal være for at få MitID, hvilket kræves for at verificere borgeres identitet. Du kan også fastsætte det minimum antal stemmer, der kræves, før et forslag sendes til Kommunalbestyrelsen eller Byrådet. Dette sikrer, at systemet er fleksibelt og tilpasset kommuners forskellige størrelser.

    Automatiserede processer

    Når indstillingerne er sat, automatiseres handlingerne, så sekretærer kan fokusere på at sende relevante forslag til politikerne, som derefter kan koncentrere sig om indholdet af de indsendte forslag.

    Sikkerhed og Verificering

    BorgerDialog er udviklet med et højt sikkerhedsniveau for både den politiske proces og borgernes personfølsomme oplysninger.

    Integration med MitID

    Modulet er integreret med MitID, som verificerer borgerens CPR-oplysninger for bopæl inden for kommunens godkendte postnumre og alderskrav. Ved opsætningen af BorgerDialog samarbejder vi med jeres IT-afdeling og KOMBIT, som godkender og udsteder certifikater til integrationen.

    Security as a priority

    Vi sikrer, at ingen personfølsomme oplysninger gemmes, og at medarbejdere ikke har adgang til data efter verifikation. Hele denne proces beskytter både den demokratiske proces og borgernes digitale sikkerhed.

    Vedligeholdelse

    Cabana sørger for at holde BorgerDialog på samme Umbraco-versionering som kommuneplatformen, og dermed altid følge de seneste versioner. Ligesom Kommuneplatformen er vedligeholdelse inkluderet i abonnementet, uden ekstra omkostninger. Vi sikrer høj service, løbende opgraderinger, videreudvikling og vedligeholdelse.